Alle films van Theo van Gogh in EYE

Interview, Van Gogh (2003)

Amsterdam, 29 September 2014 /EZPress/ - Op 2 november 2014 is het precies tien jaar geleden dat columnist, interviewer en filmmaker Theo van Gogh werd vermoord. EYE vertoont in de voorafgaande maand al zijn dertien speelfilms, waarvan EYE er elf heeft geconserveerd. Bij een aantal voorstellingen
is cast en crew aanwezig, geïnterviewd door redacteuren van de Filmkrant. Ook vertoont EYE vier favoriete klassiekers van Theo van Gogh: Salò, Don’t Look Now, A Clockwork Orange en Repulsion. Van Gogh was in de laatste jaren van zijn leven vooral bekend als criticus van de islam waardoor het beeld van de ‘politieke Van Gogh’ dominant is geworden. EYE maakt met dit retrospectief juist de kwaliteiten van Van Gogh als filmmaker en filmliefhebber zichtbaar.
‘Theo van Gogh – alle films, talkshows, zijn favoriete klassiekers en live muziek’, van 10 oktober t/m 2 november in EYE, IJPromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/theo

Theo van Gogh (1957 – 2004) was in de laatste jaren van zijn leven vooral bekend als criticus van de islam; de controverse rondom de uitzending van zijn samen met Ayaan Hirsi Ali gemaakte korte tv-film Submission en de moord op Van Gogh in datzelfde jaar hebben ertoe geleid dat in retrospectief het beeld van de ‘politieke Van Gogh’ dominant is geworden en er minder aandacht is voor Van Goghs kwaliteiten als filmmaker. Ten onrechte, want Van Gogh maakte met het melancholieke Een dagje naar het strand een van de mooiste Nederlandse films van de jaren tachtig en dwong veel respect af met de wijze waarop hij acteurs regisseerde in kleinschalige, onafhankelijke producties als 06, Blind Date (Gouden Kalf) en Interview.

Van Gogh was ook een gepassioneerd filmliefhebber, wiens roots in de auteursfilms van de jaren zestig en zeventig lagen. NRC Handelsblad typeerde hem in de bespreking van Loos in 1989 als ‘de Fassbinder van de lage landen’ en ‘het zwarte schaap van de Hollandse filmprovincie, een geraffineerd agent-provocateur met het hart op de juiste plaats, een snel opbrandend, verwoesting achterlatend genie’.

EYE maakt met het retrospectief vooral de filmmaker Van Gogh zichtbaar. Hij maakte tussen 1981 en 2004 dertien speelfilms, waarmee hij waarschijnlijk een van de meest productieve Nederlandse filmmakers was in de afgelopen dertig jaar. Daarnaast regisseerde hij verschillende televisiefilms en -series. Van Gogh maakte films in verschillende genres, van de vroege, in zwart-wit gedraaide lowbudget films Luger en Charley tot de literatuurverfilmingen Een dagje naar het strand, Terug naar Oegstgeest en Vals licht. Van de intieme acteursdrama’s 06, Blind Date en Interview werden na Van Goghs dood Amerikaanse remakes gemaakt. Een andere rode draad in zijn oeuvre zijn de thrillers: Loos, Baby Blue, het op de moord op Fortuyn gebaseerde 06/05 en de politiek geëngageerde tv-films In het belang van de staat en De nacht van Aalbers.

Als onderdeel van het retrospectief worden drie avonden georganiseerd die Van Goghs kwaliteiten als filmmaker belichten, tegen de achtergrond van de Nederlandse filmcultuur van de jaren tachtig tot 2004. Redacteuren van de Filmkrant gaan na afloop van de films in gesprek met cast en crewleden:
10 okt 19.00
Een dagje naar het strand (1984), aansluitend Q&A met acteurs Cas Enklaar en Tara Fallaux door Ronald Rovers (de Filmkrant)

15 okt 19.00
06 (1994) met live uitvoering van nieuwe muziekscore van Rainer Hensel, aansluitend Q&A met actrice Ariane Schluter, toneelregisseur en scenarioschrijver Johan Doesburg en componist Rainer Hensel door Jos van der Burg (de Filmkrant)

22 okt 20.30
06/05 (2004), aansluitend Q&A met producent Gijs van de Westelaken en acteur Thijs Römer door Joost Broeren (de Filmkrant)

EYE vertoont ook een aantal klassiekers van door Theo van Gogh bewonderde regisseurs, die hem hebben geïnspireerd als filmmaker: Repulsion (Roman Polanski, 1965), A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971), Don’t Look Now (Nicolas Roeg, 1973) en Salò o le 120 giornate di Sodoma (Pier Paolo Pasolini, 1975). Fragmenten uit de favoriete klassiekers van Van Gogh zijn eveneens te zien in de door Roeland Hazendonk geschreven theatermonoloog ‘Van Gogh spreekt’, die dit najaar langs de Nederlandse theaters toert (www.van-gogh-spreekt.nl).
Op vrijdag 10 okt. 16.30-17.30 staat het gratis toegankelijke Filmcafé in het teken van Theo van Gogh. In de Arena worden gedurende het retrospectief ook een compilatie van de beste afleveringen uit ‘Een prettig gesprek’ op tv vertoond.

Vanaf 2 oktober is 2/11 Het spel van de wolf in EYE te zien, de nieuwe thriller van Thomas Korthals Altes over de moord op Van Gogh, naar een scenario van Gijs van de Westelaken en Theodor Holman. Tijdens een van de voorpremières op 1 oktober zijn Gijs van de Westelaken (producent), Thomas Korthals Altes (regisseur) en Theodor Holman (scenario) aanwezig.

Alle speelfilms van Theo van Gogh bevinden zich in de collectie van EYE. Elf van de dertien films zijn tijdens het project Beelden voor de Toekomst geconserveerd (met uitzondering van Luger en Terug naar Oegstgeest). De filmgerelateerde collectie beschikt over de meeste van zijn affiches, waaronder ontwerpen van Erwin Olaf. Deze worden vanaf 1 oktober geëxposeerd in EYE.

Programma Theo van Gogh in EYE
Speelfilms
Luger, 1981
Een dagje naar het strand, 1984
Charley, 1986
Terug naar Oegstgeest, 1987
Loos, 1989
Vals licht, 1993
06, 1994
Blind Date, 1996
De pijnbank, 1998
Baby Blue, 2001
Interview, 2003
Cool!, 2004
06/05, 2004

Tv-producties
Een prettig gesprek, 1989 - 1997
In het belang van de staat, 1997
De nacht van Aalbers, 2001

Favoriete klassiekers van Theo van Gogh
Repulsion (Roman Polanski), 1965
A Clockwork Orange (Stanley Kubrick), 1971
Don`t Look Now (Nicolas Roeg), 1973
Salò o le 120 giornate di Sodoma (Pier Paolo Pasolini), 1975

//Einde bericht

Bron: EYE

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu




EZPress® is niet aansprakelijk voor de juistheid van de inhoud.
De verantwoordelijkheid daarvan ligt uitsluitend bij de aanbieder.
© EZPress® News Distribution BV - Alle rechten voorbehouden. Een onderneming van Larus Holding BV.
Onze Partners: